Thursday, February 26, 2015

3 CARA PALING MUDAH MENJAGA KULIT MUKA



Mencuci muka
Pencuci muka bukanlah sesuatu yang sukar untuk dicari. Beratus-ratus jenama pencuci muka terdapat di pasaran untuk anda pilih. Tidak semestinya perlu yang mahal untuk mendapatkan hasil kulit yang terbaik.

Anda hanya perlu mencari pencuci yang sesuai dengan kulit anda dan teruskan menggunanya. Elak daripada mencampur-campurkan jenama produk berlainan. Pencuci yang mengandungi banyak buih mampu membuat kulit anda kering. Mungkin anda juga boleh mencuba  mencuci muka menggunakan bahan-bahan berasaskan organik seperti susu ,  yogourt atapun oat. Siapa tahu jika ia berkesan pada kulit anda.


Pelembab
Untuk mendapatkan kulit wajah idaman, setelah membersih dan menyegar , pastikan anda tidak mengabaikan langkah seterusnya iaitu melembabkan kulit wajah. Bagi kulit normal, kandungan minyak semula jadi sudah dimiliki. Namun adakalanya ia akan menjadi kering disebabkan pelbagai faktor seperti cuaca, tekanan dan persekitaran. Pilih pelembab yang ringan dalam bentuk losyen.

Bagi anda yang memiliki kulit kering pula, pelembab adalah penting untuk menjaga keanjalan kulit wajah anda. Gunakan pelembab yang bertekstur keras seperti krim. Sebaliknya jika anda mempunyai kulit berminyak, elakkan daripada menggunakan pelembab. Ini kerana kejenjar sebum anda sudah aktif mengeluarkan minyak. Bagaimanapun, anda boleh menggunakan pelembab yang mengandungi bahan menyerap minyak yang berasaskan air.

Pelindung UV

Pendedahan terhadap cahaya matahari kadang-kala tidak dapat dielakkan. Maklumlah, kita tinggal di negara beriklim panas  di Malaysia. Tahukah anda, kulit yang kering akibat terdedah kepada cahaya matahari mampu membuatkan kulit anda berkedut dengan kadar yang cepat. Disebabkan itu, tiada sebab untuk anda tidak menggunakan pelindung UV matahari dengan kandungan SPF paling kurang, 30.  Bagi kulit yang berminyak, gunakan pelindung yang mengandungi  bahan mineral dan organik.

Yang sebenarnya tidak sukar menjaga kulit wajah. Bagi yang benar-benar tidak berkesempatan, cukuplah lakukan tiga langkah mudah ini. Apa yang penting adalah membersih dan melindunginya daripada kotoran luar. Kulit wajah merupakan aset paling penting harus dijaga oleh wanita. Jangan nanti bila kulit sudah bermasalah baru ingin bertindak.