Tuesday, May 26, 2015

TIP PEMILIHAN KURMA BERKUALITI TINGGI

Buah yang satu ini sememangnya menjadi kegemaran ramai orang, apatah lagi apabila bulan Ramadhan bakal menjelma tidak lama sahaja lagi. Bagi anda yang menggemari buah kurma yang kaya dengan pelbagai khasiat ini, jom tengok tip untuk memlilih kurma yang baik dan berkualiti tinggi. 
  • Pilihlah kemasan yang baik. Jika anda membeli buah tersebut di pinggir jalan, hindari memilih buah dengan kemasan yang kotor. Debu dan asap akan mempengaruhi rasa dan kualiti serta kebersihan kurma.
  • Telitilah buah kurma sebelum anda membeli. Lihat bahagian kulitnya. Pilih buah kurma dengan kulit yang cantik dan belum mengelupas.
  • Buah kurma yang baik memiliki bentuk yang besar. Pilihlah kurma yang besar, kerana buah kurma yang kecil bererti ia sudah terlalu lama sehingga mengering.
  • Pegang buah kurma dan pilihlah yang tidak melekit. Kurma yang baik dan manis tidak memerlukan tambahan gula atau madu. Ini biasanya merupakan trik penjual kurma yang menjual kurma berkualiti rendah.
  • Pilih kurma dengan warna coklat, merah dan kekuningan. Jika  terlalu merah sehingga kehitaman, itu bermakna buahnya kurang baik dan sudah lama.
  • Pilih kurma dengan batang yang masih kuat. Ini  dipercaya dapat mempertahan rasa manis buah kurma.
Sumber: Wanista
================================================

AL HAQ (2)
SUSU KAMBING PREMIUM AL-HAQ
Minuman susu kambing merupakan minuman sunnah. Susu kambing adalah minuman semulajadi yang berkhasiat yang diperlukan untuk kesihatan tubuh badan. Susu kambing Premium Al-Haq diperkaya dengan pati kurma, kismis dan juga madu. Amat sesuai sebagai minuman harian sekeluarga.

Kebaikan
- Susu terbaik selepas susu ibu
- Menguat sistem imunisasi
- Melancarkan sistem penghadaman dan usus
- Meningkakan daya kepekaan, tumpuan & ingatan
- Memberi tenaga dan menyegarkan tubuh badan
- Pembekalan kalsium dan mineral yang tinggi untuk kanak-kanak
- Rasanya enak, tidak berbau hamis, mudah disediakan dan sesuai untuk seisi keluarga

Cara Penyediaan
1. Selawat 3 kali
2. Bacaan Surah Al-Fatihah
Insyaallah memberi kesan kerana kita hanya mampu berikhtiar,segalanya ditentukan dengan keizinan Allah s.w.t