Friday, January 23, 2015




Buah kiwi selalunya dikaitkan dengan New Zealand. Walaupun New Zealand merupakan pengeluar dan pengeksport kiwi utama dunia(sila betulkan jika fakta ini salah), namun buah kiwi bukanlah berasal dari negara tersebut, tetapi ia berasal dari China. Kini buah kiwi merupakan antara buah-buahan yang digemari di serata dunia. Rasanya yang enak dan khasiatnya yang tinggi menyebabkan ia semakin digemari. 

Kajian dari Universiti Rutgers , Amerika Syarikat menunjukkan buah kiwi memiliki kandungan nutrien paling padat berbanding 27 buah-buahan kegemaran ramai yang lain.

Malah, kajian oleh American Heart Association mendapati, pengambilan tiga biji buah kiwi setiap hari mampu mencegah daripada terkena serangan jantung. Ia juga dapat mengurangkan risiko darah tinggi atau hipertensi .

Buah kiwi sebenarnya amat kaya dengan vitamin c ,malah tiga kali ganda berbanding dengan kandungan vitamin c dalam buah oren.

Buah kiwi juga membantu mengelakkan sembelit. Ini memandangkan ia mengandungi dua gram serat larut yang berperanan melancarkan pergerakan usus. Serat larut juga membantu dalam penyerapan air dan menyebabkan pembuangan najis menjadi lebih lancar. Selain itu, serat larut yang didapati dalam buah kiwi juga turut membantu mengawal kandungan gula, mengurangkan kolestrol dan menyihatkan usus gastrousus. 

Buah kiwi juga kaya dengan enzim semulajadi yang membantu proses penghadaman protein makanan daging, tenusu dan kekacang. Ia juga dikatakan mampu mengurangkan masalah kembung perut . 

Jom! marilah kita menjadi pengemar buah kiwi.