Friday, March 20, 2015

PUNCA ANAK SEMBELIT

Punca anak sembelit

Runsing hati si ibu apabila melihat si kecil menderita sembelit. Muka merah padam menahan sakit, bagi yang tidak mampu menahan kesakitan, mereka akan menangis mengadu sakit perut. Apakah punca sembelit? Berikut adalah punca yang menyebabkan sembelit: 
 
 
Tidak mengambil serat yang mencukupi seperti buah-buahan, sayuran dan bijirin.
Perubahan dalam rutin harian atau cara hidup contohnya perubahan dengan tabiat pemakanan.
Kurang privasi semasa menggunakan tandas
Tidak menghiraukan rasa untuk ke tandas
Kurang pergerakan atau senaman
Tidak minum air dengan secukupnya
Demam
Kurang atau lebih berat badan
Kebimbangan atau tekanan perasaan
Masalah psikiatri
 
 
Cara terbaik untuk mengelakkan sembelit adalah dengan tidak mengambil makanan yang menyebabkan sembelit. Di sini disenaraikan makanan yang lazimnya menyebabkan sembelit.   
Persamaan dalam makanan-makanan ini adalah kekurangan serat di dalamnya. American Dietetic Association menyarankan seorang dewasa untuk mengambil 20 sehingga 35 gram serat pada setiap hari.
 
Produk tenusu
Keju, aiskrim dan produk tenusu lain biasanya menjadi punca sembelit. Ini disebabkan produk ini mengandungi kandungan lemak yang tinggi dan kurang serat. Produk tenusu boleh menyebabkan sembelit terutama pada kanak- kanak. Untuk mengelakkan sembelit, cubalah sorbet buah-buahan.
 
Daging 
Pengambilan daging yang berlebihan serta pengurangan serat dalam hidangan adalah salah satu punca sembelit. Pastikan hidangan stik anda di lengkapi dengan makanan tinggi serat seperti kentang dengan kulit dan salad untuk mengelakkan sembelit.
 
Kerepek
Snek seperti kerepek kentang termasuk di antara makanan penyebab sembelit kerana kandungan serat yang sangat rendah. Di samping itu, pengambilan snek tinggi lemak seperti ini melambatkan proses penghadaman sekali gus menyebabkan rasa terlalu kenyang dan menyebabkan sembelit. Untuk mengelakkan sembelit, ambillah snek kurang lemak yang mengandungi bijirin penuh untuk meningkatkan pengambilan serat.
 
Makanan sejuk beku
Kebanyakan makanan sejuk beku memang mudah didapati tetapi mempunyai kandungan nutrisi yang rendah. Malah kebanyakannya mengandungi kandungan sodium yang sangat tinggi yang menyebabkan kekurangan air sekali gus menyebabkan sembelit.
 
Biskut 
Biskut dan makanan tinggi karbohidrat seperti pastri, kek dan kerepek mempunyai tiga ciri yang boleh menyebabkan sembelit, iaitu rendah serat, rendah kandungan air dan tinggi lemak.
 
Pisang 
Pisang boleh menjadi punca dan juga penawar bagi sembelit bergantung kepada tahap keranuman. Pisang hijau atau belum ranum boleh menyebabkan sembelit. Tetapi pisang yang telah ranum mempunyai kandungan serat yang sangat tinggi dan membantu dalam proses nyah tinjaan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Smart IQ

SMART IQ merupakan minuman pra campuran bagi semua lapisan umur, khususnya untuk membantu menguatkan sistem imuniti kanak-kanak dan menguatkan ingatan serta mengembalikan minat anak anda untuk belajar.

Khasiat
  • Meningkatkan sistem keimunin atau ketahanan badan.
  • Menguatkan daya ingatan dan konsentrasi minda.
  • Menajamkan lagi daya pemikiran supaya mudah belajar dan mengingati segala yang dipelajari.
  • Mengembalikan ketenangan dan menimbulkan kerajinan untuk belajar.
  • Sesuai untuk kanak-kanak seawal usia 2 tahun ke atas, remaja yang ingin menghadapi peperiksaan, golongan emas atau orang dewasa yang pelupa.
  • Tambahan anti-oksida yang tinggi untuk menghalang serangan penyakit.