Thursday, August 27, 2015

HIKMAH AYAT AL-KURSI




1)   Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya , Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.
2)   Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu , dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3)   Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang , dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur , Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.
4)   Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap solat fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar , pahala nabi2 , serta Allah melimpahkan rahmat padanya.
5)   Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya , maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
6)   Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang , Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.
7)   Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah bin ‘Amr r.a. , Rasulullah S.A.W. bersabda , ”Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat...”