Thursday, August 06, 2015

SOLEKAN MATA SEMULAJADI

Solekan Mata Semula Jadi


Tidak kira yang bujang mahupun sudah berkahwin dan memiliki anak, pasti akan rasa tidak lengkap andai penampilan diri tidak dititikberatkan. Lebih penting lagi, mereka mahukan wajah semula jadi cantik tanpa sebarang masalah. Padahal untuk mencantikkan diri tidak perlu terlalu beria dengan solekan tebal mahupun bergantung pada kosmetik mahal semata-mata. 
 
 
Untuk tampil natural namun menarik, anda perlu memberi fokus pada bahagian tertentu.  Sebagai contoh, jika anda ingin memberi fokus pada bahagian mata, lihat bentuk dan kesesuaian solekan untuk mata anda. Berikut tip riasan untuk membuat mata nampak lebih hidup dan indah: 
 
 
Bulu mata penuh 
Untuk mendapatkan bulu mata yang tampak penuh, pegang gagang maskara secara vertikal ketika mengaplikasikan maskara ke bulu mata. Lapisi setiap helai bulu mata dengan menyapu dari satu sisi ke sisi lain, seperti gerakan wiper kaca depan kereta. 
 
 
Mata lebar 
Untuk mendapatkan ilusi mata yang lebih terbuka lebar menyerupai badam, serta tulang pipi lebih tinggi, sapukan maskara secara horizontal ke atas dan ke bawah. Aplikasikan dua lapisan maskara ke bulu mata. 
 
 
Bulu mata lentik.
Jadikan mata sebagai pusat perhatian dengan melentikkan bulu mata. Caranya, dengan menyepitnya menggunakan penyepit bulu mata setelah mengaplikasikan maskara. Maskara berperanan mempertahankan bentuk bulu mata. 
 
 
Jika anda menyepit bulu mata sebelum mengaplikasikan maskara, bulu mata cenderung cepat kembali ke bentuk asal. Sebaiknya, aplikasikan maskara sebelum menyepit bulu mata. kemudian sapukan sekali lagi maskara untuk membuat mata lebih segar. 
 
 
Mata dramatis 
Jika inginkan kelainan apa kata anda tukar daripada memilih maskara hitam, cuba aplikasikan maskara biru tua ke mata untuk menghasilkan kesan lebih dramatis. 
 
 
Mata bulat 
Untuk membuat mata sepet kelihatan lebih bulat dan besar, aplikasikan penggaris putih di bahagian dalam tepi kelopak mata. 
 
 
Mata segar 
Untuk mencerahkan bahagian mata dan menghilangkan lingkaran gelap di sekitarnya, campurkan concealer dengan highlighter cair, lalu aplikasikan di bawah mata. Concealer berfungsi untuk menyamarkan perbezaan warna  manakala highlighter berfungsi untuk memantulkan cahaya dan meminimumkan warna kebiruan atau garis-garis halus. 
 
 
Kening penuh 
Kening yang penuh dan sedikit melengkung membuat anda terlihat lebih segar. Gunakan jenis serbuk dengan warna setingkat lebih muda daripada warna asli kening supaya dapat ratakan bahagian-bahagian yang kosong. Kemudian, sikat kening ke atas menggunakan gel kening tanpa warna. Gel ini berfungsi mempertahankan bentuk kening dan memberikan kesan kilauan secara semula jadi. 
 
 
Mata cerah 
Untuk membuat mata terlihat lebih cerah, gunakan berus pemerah pipi warna merah muda. Setelah itu, terapkan tipis-tipis di atas kelopak mata.





----------------------------------------------------------------------------------------------------

IMG_1757 copy



Spa Salt merupakan sabun pembersih badan yang mengandungi garam dan kunyit yang dapat menghilangkan kotoran atau daki-daki di badan dengan cepat dan berkesan.

Keistimewaan
  • Mencerahkan kulit
  • Menghaluskan tubuh badan
  • Membuang sel-sel kulit mati
  • Membantu merawat kulit bermasalah
  • Menyegarkan tubuh badan
  • Menganjalkan kulit
  • Mengurangkan masalah selulit
  • Membantu memecahkan lemak

Cara Menggunakan 
Lulur spa salt di seluruh badan & susurkan ke bahagian badan terutamanya di celah peha, di bawah lengan, siku, lutut &  biarkan selama 5-10 minit. Kemudian bilas sehingga bersih