Monday, August 17, 2015

MENGAPA KULIT MASIH KERING..?

KULIT


Udara Sejuk

Udara dingin bukan hanya dapat dirasakan saat anda berada di pergunungan bukit atau kawasan bersalji saja. Berada di ruang yang berhawa dingin turut akan membuat kulit menjadi kering. Kulit juga mengirimkan isyarat ke otak untuk mengurangkan produksi minyak (sebum) dan peluh. Lama-kelamaan, produksi sebum akan bertambah sedikit di kulit dan mengurangkan juga produksi Natural Moisturizer Factor (NMF) sebagai pelembap alami kulit. Jika berada di ruang dingin dalam waktu yang lama, sebaiknya oles pelembap tambahan ke kulit setiap dua jam sekali.

Sinar matahari

Kalau yang satu ini, pasti anda sudah tidak asing lagi. Sinar matahari dengan kandungan sinar UVA dan UVB akan merosakkan kualiti kulit. Pancaran sinar matahari juga akan mempercepatkan turn over rate kulit. Akibatnya bukan hanya kulit epidermis saja yang akan kering malah kulit baru juga akan kehilangan lembapan.

Mandi

Jika cuaca sedang panas, pasti terasa resah dan ingin ke kamar mandi untuk membasahkan badan. Tunggu dulu! Jangan tergesa-gesa mandi. Mandi juga harus ada jadual dan aturan. Kekerapan mandi akan membuat kulit jadi kering. Tahukah anda, mandi berlebihan sebenarnya boleh membilas dan menghilangkan barrier sebum sehingga jadi lebih kering?

Masalah sebum berlebihan dan kondisi kulit yang tidak bersih akan menyebabkan infeksi bakteria kulit dan menyebabkan timbulnya jerawat. Untuk menghindari risiko timbul jerawat di kulit kering, elakkan daripada menggosok kulit terlalu kasar ketika skrub atau rawatan wajah. Lakukan sapuan lembut agar sel kulit mati juga turut dapat disingkirkan.



----------------------------------------------------------------------

AL HAQ (2)



Minuman susu kambing merupakan minuman sunnah. Susu kambing adalah minuman semulajadi yang berkhasiat yang diperlukan untuk kesihatan tubuh badan. Susu kambing Premium Al-Haq diperkaya dengan pati kurma, kismis dan juga madu. Amat sesuai sebagai minuman harian sekeluarga.

Kebaikan Susu Kambing Premium Al-Haq
- Susu terbaik selepas susu ibu
- Menguat sistem imunisasi
- Melancarkan sistem penghadaman dan usus
- Meningkakan daya kepekaan, tumpuan & ingatan
- Memberi tenaga dan menyegarkan tubuh badan
- Pembekalan kalsium dan mineral yang tinggi untuk kanak-kanak
- Rasanya enak, tidak berbau hamis, mudah disediakan dan sesuai untuk seisi keluarga

Cara Penyediaan
1. Selawat 3 kali
2. Bacaan Surah Al-Fatihah
Insyaallah memberi kesan kerana kita hanya mampu berikhtiar,segalanya ditentukan dengan keizinan Allah s.w.t